07.12.2018 08:53 Tilbake til nyheter

Landskonferansen 2019

Vi sparker i gang valgåret 2019 med KrFs største årlige konferanse, åpen for alle KrF-medlemmer. Alt ligger til rette for at KrF fortsatt er i sentrum av norsk politikk også i det nye året, og konferansen er en glimrende anledning til å komme sammen. Foruten innledninger fra våre sentrale politikere, tar vi blant annet tak i utfordringer og muligheter i norsk eldreomsorg, hverdagstester familiepolitikken og spør om vi svikter 6-åringene og hvordan vi bedre kan ta dem imot i skolen og mye mer.
Velkommen til KrFs landskonferanse 2019

Engasjerte KrF-ere fra hele landet samles på Quality Airport Gardermoen fra lørdag 26. januar kl 11.00 til søndag 27. januar kl 16.15.

Det blir et spennende program med lokalvalget 2019 i fokus. Etter en krevende høst ser vi frem til å samles om politikken, og hvordan vil skape et varmere samfunn og gjøre hverdagen bedre for alle i Norge.

Påmeldingsfrist: Onsdag 9. januar.  Priser finner du nederst på siden
Klikk her for å melde deg på https://survey.enalyzer.com/?pid=n5qateb7

Vi ønsker deg velkommen til læring, inspirasjon, refleksjon og idéutveksling med gode partivenner!

Her kan du laste ned detaljert program: KrFs Landskonferanse 2019 - program.pdf

Om programmet

Konferansen begynner lørdag kl 11.00 med leders tale, og avsluttes av partiledelsen søndag kl 16.15.

I tillegg til innledninger fra tillitsvalgte og folkevalgte i KrF, skal vi også høre fra folk med annen bakgrunn, og som deler vårt engasjement for et varmere samfunn der vi tar vare på hverandre og har tid til det viktigste.

Brenner du inne med spørsmål du gjerne skulle stilt partiledelsen? Her får du sjansen, og ledelsen svarer på spørsmål under åpen post lørdag kl 13.00.

Søndag morgen vies til valgkamp og sosiale medier.

Lørdag kl 15.00: Hvordan gjør vi overgangen til skolen bedre for de minste?

Panelsamtale ledet av Tove Welle Haugland, sentralstyremedlem og rådgiver for KrFs stortingsgruppe, med KrFs utdanningspolitiske talsperson Hans Fredrik Grøvan, i tillegg til:

Harriet Bjerrum Nielsen er nylig pensjonert professor med stor interesse for de yngste barna i skolen. Hun har gjennom sine klasseromsstudier, der hun har fulgt elever gjennom flere år sett en stor endring i måten de yngste barna møtes på. Hun sier at de største konkrete forskjellene mellom førsteklassene fra 1992, da hun først startet med klasseromsstudier og 2016 er at klassene nå er større og elevene er ett år yngre, mens læringspresset bare har vokst.

Skolebarn

Karen Stenslund begynte å jobbe som lærer i 1998, året etter at de første seksåringene mer eller mindre ivrig inntok landets klasserom. Hun har hatt mange førsteklasser og synes seksåringene i alt for stor grad har måttet tilpasse seg skolen og ikke motsatt. Hele veien har Stenslund «kjempet mot utviklingen» som hun selv uttaler det. Først som lærer og de siste seks årene som rektor.

Lørdag kl 16.00: Kraften i et sterkt sivilsamfunn

Håkon Lorentzen er sosiolog og omtales som nestoren i norsk frivillighetsforskning. Han skrev i 2007 en bok om hvordan forvitrende sivilt engasjement i Norge kan undergrave moralen i samfunnet. Forfatter og KrF-politiker Erik Lunde intervjuer ham om boken, frivilligheten i Norge i dag, og hvilken rolle den har og kan ha for å skape et godt samfunn.

Lørdag kl 17.00-18.45: Kurs og seminarer

Vi legger opp til en rekke parallelle kurs og seminarer med praktiske råd og tips som skal hjelpe deg være best mulig forberedt for valgkampen 2019. Påmelding skjer når du registrerer deg ved ankomst på konferansen.

Etter middag kan du møte og snakke med våre stortingspolitikere og rådgivere.

Søndag kl 13.40: Et samfunn der de eldre har det godt

Hva er de viktigste utfordringene i norsk eldreomsorg i dag og hvilke gode løsninger finnes?
Innledninger ved KrFs helsebyråd i Bergen Rebekka Ljosland og tidligere byrådssekretær for KrFs eldrebyråd i Oslo Oddbjørg Minos, i tillegg til:

Unn Birkeland leder Stiftelsen Pårørendesenteret, som ble etablert i 1998. Det er et lavterskeltilbud for pårørende bemannet av fagpersoner med helse- og sosialfaglig bakgrunn. De gir et viktig bidrag i folkehelsearbeidet og kan ha en viktig forebyggende effekt for den enkelte To eldre som klemmerpårørende. De har lokale og landsdekkende tjenester til pårørende og fagfolk, og har utviklet nettstedene Pårørendesenteret.no og Pårørendeprogrammet.no.

Martin Ytreland begynte ved sykehjemmet Sauherad Bygdeheim i 2010, da var de bare tre sykepleiere der. Nå er de tolv, men samme antall pasienter. Sauherad har fått til flere heltidsstillinger, faglig utvikling og mer kvalitet i tjenestene uten at regninga ble større. Hvordan er det mulig?

Søndag kl 14.45: KrFs kamp for demokrati og rettigheter, også utenfor Norges grenser:

Bjarte Tørå har mer enn tretti års erfaring fra demokratiutvikling i Baltikum, Russland og Bosnia-Herzegovina, og er tidligere internasjonal sekretær i KrF. Han har ledet amerikanske National Democratic Institute (NDI) sitt arbeid i Kenya og har også gitt råd til politikere i Somalia og Sør Sudan. Tørå jobber nå for Oslosenteret, der han gir råd om demokrati- og koalisjonsbygging i hele verden.

Politikere i Kenya jubler for håndbok om politisk partivirksomhet

Søndag kl 15.15: Et inkluderende samfunn:

Mari Storstein er dokumentarfilmskaper og har blant annet laget «Søsken», som gikk på TV2. Serien er blitt hedret med TV-prisen Gullruten for beste dokumentarserie. Hun har også mottatt Jonas-prisen, for å synliggjøre historier om utenforskap, annerledeshet og menneskeverd. Hun er en sterk stemme i diskusjonen om funksjonshemmedes rettigheter, og hun bruker dokumentarfilm for å fortelle historier om mennesker som vi ikke alltid ser eller hører. Brukerstyrt personlig assistanse (BPA) har vært en av hennes største kampsaker.Bilde av Sunniva Ørstavik

Sunniva Ørstavik er generalsekretær i NHF og tidligere likestillings- og diskrimineringsombud. Hun har også vært generalsekretær i Rådet for psykisk helse, og jobbet i samvirkeorganisasjonen Uloba – som har kjempet frem BPA-ordningen vi har i dag og er arbeidsgiver for assistenter som jobber i BPA-ordninger.

Priser og kontakt

Har du spørsmål om påmelding, ta kontakt med Eirik Lundstein på elu@krf.no eller 924 12 397

Konferansen er åpen for alle KrF-medlemmer. Påmeldinger blir bekreftet ettersom de kommer inn og blir registrert. Du kan velge mellom følgende konferansepakker:

• Full konferansepakke lørdag og søndag, inkludert alle måltider: Overnatting i enkeltrom: kr 2 600 / Overnatting i dobbeltrom: kr 2 300
  • Konferansedeltakelse lørdag og søndag, uten overnatting og middag, men inkl lunsj og pausemat: kr 1 700
  • Middag lørdag kveld dersom du ikke skal overnatte: kr 400
    - Vi vet at noen har behov for en ekstra overnatting i forkant av konferansen for å kunne være til stede fra starten lørdag formiddag, og noen har kanskje også behov for å overnatte søndag til mandag.
  • Tilknytningsdøgn m/frokost koster kr 1 000