UNESCO må ikke drive historieforfalskning

– Det er både uakseptabelt og historieløst hvis UNESCO endelig vedtar en resolusjon som ignorerer den jødiske og kristne tilknytning til Tempelhøyden og Klagemuren i Jerusalem. Når Palestina bruker sitt medlemsskap i UNESCO til å fremme slike resolusjonstekster, viser det at de bruker medlemskapet til å forfalske verdens kulturhistorie, ikke til å beskytte verdens kulturarv, sier Hans Olav Syversen.

Bilde av Hans Olav Syversen

– Det er forståelig at Israel reagerer på resolusjonsteksten, som ingen europeiske land stemte for. Nå må Norge engasjere seg for å stanse eller rette opp teksten fundamentalt. Jeg forventer at utenriksministeren gir våre diplomater instruks om det, slik at Norge aktivt arbeider for å stoppe et endelig vedtak av en slik historieforfalskning, sier Syversen.

– Det er en ensidig provokasjon når Tempelhøyden bare blir referert til som Al Aqsa-moskeen og «Haram al- Sharif», som er det muslimske navn på stedet. Klagemuren blir i tillegg bare omtalt som «Al-Buraq plassen», en muslimsk betegnelse som refererer til det dyret som Muhammed ifølge muslimsk tradisjon red på i sin himmelferd. Dette viser det en helt uakseptabel utvisking av jødisk tilknytning til dette historiske stedet, fastslår Syversen.